Az autókról és az utakról

2013.02.28. 07:00

Herblay mellett található az A15 autópálya. Ez 2x3 sávos, néhol mintha kibővülne 4 sávra, de ebben nem vagyok biztos. Az utak is általában jó minőségűek - a téli kátyúzás még nincs teljesen kész, de már felmérték, kikapargatták a kátyukat, legalábbis a városban. A lényeg, hogy jól lehet rajtuk közlekedni, bár egészen sajátos megoldásokkal sokkolják a negyérdemű utazóközönséget az autópálymérnökök. A franciák különös vonzalommal viseltetnek a körforgalom iránt, ami részben érthető, hiszen, mint nemrég megtudtam, ők találták ki. Tehát az, hogy a város tele van körforgalommal, rendben van. De, hogy egy autóúton is találkozhatunk vele, az már kicsit szokatlan. Egészen elképesztő méretűeket is láttam, nem tudom felbecsülni, mekkora volt az átmérője, de több tíz méteres, akár még száz méternyi is lehetett a legnagyobb, amivel találkoztam.

Az autópályák részben fizetősek, pl. ha Beauvais-ra megyek ki, a repülőtérre, az az út oda-vissza 7,6 euróba kerül, egy nagyon rövid szakaszon van csak fizetős rendszer. De az autópálya mindenhol jól járható, átlátható, csak egyelőre furcsa a sok lehajtó, mivel elég bonyolult úthálózat van Párizs környékén. Az is érdekes, hogy a felhajtóknál jobbra kanyarodást tiltó táblák vannak kirakva annak, aki a felhajtó torkolata felé igyekszik már a pályán. Gondolom, nem akarnak hasonló brutális baleseteket, mint ami otthon volt pár éve, a Lágymányosi hídnál. Inkább kiraknak egy táblát egy olyan szabályról, ami a népesség 99,999% egyértelmű tábla nélkül is. De, szerintem ebben igazuk van.

A városban a közlekedés azért furcsa, mert nagyon sok olyan utca van, ami nem elég széles két autónak, még sem egyirányú. Ezt úgy oldják meg, hogy, szakaszonként felváltva jelölnek ki a z út jobb majd bal oldalán 2-4 parkolóhelyet. Ezért szlalomozva kell az úton közlekedni, annak kell elsőbséget adnia, akinek az oldalán épp parkolnak a találkozáskor. Majdnem minden kereszteződés szabályozott, vagy egy elsőbbség adás kötelező, vagy egy stopp táblával. Jobbos utca elvétve található csak. A stopp táblát egyébként is feltünően sokat használják, jóval többet, mint otthon.

Az autópark érdekes, nincs annyi nagy autó mint otthon Budapesten, sőt, a polgármesteri hivatal előtt, a polgármester és a helyettese számára kijelölt parkolóhelyeken kiskategóriás francia autó szokott álldogálni. El tudnátok képzelni mondjuk Telki, Budakalász, vagy Érd, Diósd polgármsterét egy Renault Clio-ban? Nekem nem megy, persze lehet, hogy előitéletes vagyok. (Ha valaki tudja, ők milyen autóval járnak, írja meg.)

De az átlagember is inkább francia autóval jár, láttam, de nem sűrűn Mercit, BMW-t. A vezetési szokásaik kicsit kiakasztóak. Megállt előttem a multkor egy pacák a körforgalomban, kirakta a vészvillogót. Az autók eleje, oldala soke setben meg van törve, egy hete a szemem előtt törte szilánkosra egy néni az autója jobb első lámpáját kanyarodás közben. Pedig azért, az az akadály kikerülhető volt, és elég nagy, jól látható. Visszatérve a fent említett parkolóhely kialakítási gyakorlatra, ebben az esetben műanyag bólyákat teszenek egy csavarral az aszfaltba fúrva a parkolóhely elejére-végére, aminek, ha neki is megy az ember, az autónak túl nagy baja nem lesz.

Nekem kicsit furcsa itt a vezetési stílus, mivel jobban figyelnek a gyalogosokra, mint otthon, viszont az úton gátlás nélkül az ember elé kanyarodnak, vagy a körforgalom belső sávjából, index nélkül, dudálva mennek ki a kihajtón, akár egy ütközést is megkockáztatva.

Szóval, egy más élmény itt közlekedni, mint otthon. Persze, ezt majdnem elfelejtettem! Nincs sárga jelzés, egyből zöldre vált a lámpa, a gyalogos jelzés pedig, mielőtt pirosra váltana, nem villog.

Jövő héten és az utána következőn oktatási szünet lesz, nem tudom, hogy abban a két hétben miről fogok írni, nyakamban két gyerekkel, majd meglátjuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://herblay406.blog.hu/api/trackback/id/tr665103798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása